Hodina od Prahy a kafkovské téma

26. 06. 2017 8:30:00
Netušil jsem, jak snadno a zdařile může člověk udělat dobrý krok k velké a pozitivní životní změně. Po 48 letech života v Praze jsem se přestěhoval do jednoho nevelkého/nemalého města na severu Čech. Donutilo mne to přemýšlet.

Snažím se přemýšlet o tom, jaký je rozdíl mezi životem v hektické a ambicemi nabité Praze a existencí v městě vzdáleném autem jen hodinu cesty. Předtím mne tyto úvahy ani nenapadly. K mé škodě. Ale rychle se učím.

Největším překvapením pro mě byla ta výrazně odlišná existenciální poloha myšlení lidí „tam“ a „tady“, tak málo vzdálených od sebe. A zjištění, že česká společnost je rozdělena mnohem více a daleko hlouběji, než se může na první pohled zdát. Nikoliv politicky. Zatímco v hlavním městě se téměř všechno společensky dělí horizontálně profesemi, kariérami, ambicemi, sociální a životní úrovní, úspěchem a podobně, region funguje vertikálně s malou „horizontální čepicí“, která je pro jeho obyvatele téměř nezajímavá.

Mám toto téma nyní takové „zoomované“. Byl jsem Prahou tak nějak umanutý. Neuměl jsem si život představit jinde. Bodejť ne, po těch letech. Zdrželo mě v ní nějaké vzdělání, pár zaměstnání a několik nezdařených manželství. Nepřerušil jsem z Prahou spojení, jezdím do ní minimálně jednou týdně na porady, schůzky a za různým vyřizováním a stále ostřeji vnímám tu propast.

Učím se, že v bývalých Sudetech nikdo neuteče před svou pravou reputací a nikdo o sobě nemůže lhát, neboť maskování tu nefunguje, výsledky přicházejí rychle. Zatímco v Praze se pořád hrají nějaké role a hochštaplerství může přežívat velmi dlouho, sobectví a pragmatismus lze léta ukrývat za maskou nové Matky Terezy či image Františka z Assisi. Lidé se tu mnohem víc baví a smějí, než schůzují, radí a plánují „projekty“. Otvírají se k cizincům pomaleji, sledují je bedlivěji, ale obecně k sobě mají daleko blíže, jejich sebepřijetí je až transparentní a přijetí trvalejší. Humor má mnohem hojnější výskyt a v jeho rámci lze tolerovat poněkud drsnější pravidla.

Praha se tváří jako kosmopolitní metropole velkých možností a svobody, je strnulá i hektická a přepjatá bojem o příležitosti bez pravidel. Hodinu od metropole převažuje patriotismus a jasná pravidla, většinou nepsaná.

Mnohem méně se lidé ve společnosti kousek od Prahy baví o politice, jsou na ní daleko méně závislí. A když už, tak jsou lidské úsudky bystřejší, uvolněnější a mají kouzelný nadhled. Nad regionální politikou se po pár větách mávne rukou a ta „vysoká“ je bez nadbytečné hlubokomyslnosti zdrojem až nemilosrdného humoru, za nímž lze spatřit velmi dobrý přehled. A jiný pohled. V Praze je prezident Miloš Zeman obhroublým nezdvořákem, který mluví sprostě a nehledí na vážnost svého úřadu, spíše na vlastní ego a pletichy, ale komentáře jsou opatrné. Na „venkově“ jeho domácí „hry“ nikoho nezajímají, záliby v alkoholu, pletichách a prostořekosti se berou jako standard (asi jako že v noci je tma), je však především globálním nositelem mezinárodní ostudy, když neví, jak se má obléct na audienci u britské královny Alžběty II., přijde k ní v saku a kravatě a v modrých semišových botách, když má být v žaketu a černých lakýrkách. O Sobotkovi se nemluví jako o muži bez charismatu, ale jako o slabingrovi a podvraťákovi. Všichni to dostanou „natvrdo“.

Rychle jsem se naučil, že je tu parking zadarmo nebo za 10 korun na hodinu, zatímco Praze vládnou modré zóny a parkuje se za 40 na hodinu, pokud je vůbec kde. Že je tu veškerá infrastruktura jako v Praze včetně značkových supermarketů a hypermarketů a všechno je blíž. Že sem zajíždějí hostovat divadla a umělci, na které se v Praze těžko dostanete.

Nebo že když si potřebujete něco zařídit, tak spíš narazíte na lidi, kteří začnou nejdříve přemýšlet o tom, „jak by to šlo“, než na ty, kteří vydávají mnoho energie na vysvětlení „proč by to nešlo.“

Ještě jsem však nepochopil, proč jsou tu lidé šťastnější, méně ubrečení a když něco nejde tak, jak by mělo, tak se nejdřív postarají o to, aby to fungovalo lépe. A až potom se zabývají příčinami, proč to prve šlo hůře. Už jsem si začal sám doma i zpívat, což se mi už pár let nestalo.

Připadá mi to všechno tak nějak „kafkovské“. Ale přijdu na to...

Autor: Pavel Skramlík | pondělí 26.6.2017 8:30 | karma článku: 16.29 | přečteno: 364x

Další články blogera

Pavel Skramlík

Golyšev a Labský, Gola klíče a loupež století

Otevřel jsem plechový kufřík při pořádání pozůstalosti svého bratra, který nedávno zemřel. Byla to sada nástrčkových GOLA klíčů. Představuje jednu z největších krádeží českého technického talentu a patentu. A není první.

11.8.2022 v 9:00 | Karma článku: 25.97 | Přečteno: 631 | Diskuse

Pavel Skramlík

Nezvládli jsme rozvoj morálky

Je dost skličující dospívat k myšlence, že naší nemladé generaci, včetně těch o něco mladších, stále s velkým potenciálem, dosud nejúspěšnější v lidské historii, se bude odcházet z toho světa hořce.

11.4.2022 v 8:00 | Karma článku: 15.90 | Přečteno: 431 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 60 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 25.51 | Přečteno: 519 | Diskuse

Vlastík Fürst

S Ním jsem silný

David pokračuje ve své písni. Už v ní stihl Stvořiteli říci vše, co ho trápí. Sdílí se s ním o své obavy z toho, že jeho vojsko bez pomoci shůry prohraje. Strach mu ale nahání i mlčení nebes.

8.3.2024 v 19:10 | Karma článku: 12.36 | Přečteno: 205 | Diskuse

Vít Olmer

Bitva o důchod (humoreska)

Nedávno jsem se dočetl, že nějaká paní měla z vyřizování svého důchodu hlavu jak pátrací balon. Chtěl bych ji utěšit...

8.3.2024 v 19:08 | Karma článku: 43.99 | Přečteno: 8013 | Diskuse

Tien Tran Tat

Koupil bych si průvodce po Vietnamu? Spíš nekoupil

Nedávno jsem v ruce držel průvodce po Vietnamu. Publikováno v roce 2018. Není to jediný průvodce, který jsem prolistoval. Vždycky mě zaujme filmové doporučení. Většinou nabídka amerických válečných filmů. Rozčiluje mě to.

6.3.2024 v 8:24 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 409 | Diskuse
Počet článků 148 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2965

Od roku 1970 jsem novinářem, zejména sportovním, ve velkých denících, časopisech a na TV Nova. Mými obory byly především fotbal, motorismus a atletika. Díky tomu jsem sjezdil celý svět. Nyní píšu hlavně knížky, u nichž jsem své jméno zaměnil v r. 2010 za pseudonym Felix Boom. Mám na kontě 26 knih, mj. romány Kiosek na pláži, Ježíš Kristus výtržník aneb Třetí zákon, Lepší svět, Plán umírání, také sbírku poezie, společenské studie a mj. oblíbenou Kuchařku osamělého muže. Mou poslední knihou je kontroverzní titul Špatný princip státu (s podtitulem Rozkradený ráj demokracie) o dějinách Česka od r. 1938. Knížky vydávám ve vydavatelství BLINKR, jsou k mání v běžné síti knihkupectví a e-shopů včetně mého vlastního www.blinkr-eshop.com. Rediguji nové knihy pro jiné vydavatele a administruji webové stránky. Blogování je moje hobby.

 

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...